За телевизионните реклами

От години почти не гледам телевизия. Не ми е интересно, а и намирам други начини да си промивам мозъка. Рядко пускам някое научно-популярно филмче, или забавен сериал. Все пак, не мога да не се сблъскам с телевизионните предавания.
Тези дни съм в къщи, а на етажа има три телевизора. Всеки е на различна програма и дори без да искам, участвам в някой сълзлив сериал или пък чувам новините. Мине, не мине и телевизорите гръмват с натрапчива мелодия, а трениран глас с фалшив патос, ме убеждава, колко полезен е даден продукт.
Не ми влияят, но се замислям защо повечето от тези реклами са допуснати в ефир. Определено са неверни и заблуждаващи. Рекламират се продукти, все едно са панацея, а в най-добрият случай са безвредни.
Нима само рекламите на цигари и алкохол, са недопустими? Научихме, че Данон е била глобена в Щатите и ще плати 21 милиона долара, заради заблуждаваща реклама на Активия. Все едно бълха ги е ухапала, но съм сигурен, че в България няма да плати и стотинка.
Твърдейки, че техните стоки лекуват, фирмите печелят милиарди. Само от търговията с уреди с магнити от типа на наколенката на д-р Ливайн, оборота в САЩ преди няколко години беше към три милиарда долара. В България цифрите са много по-малки, но продуктът струва един лев, до потребителя стига с цена минимум 10 лева без доставката.
Работил съм във фирма, която произвеждаше такива продукти основно за износ и зная, че в най-добрият случай продукта не вреди. Същото се отнася и до хилядите безполезни „чудодейни” уреди и хранителни добавки за отслабване. Ако действаха, българите нямаше да са една от най-болните нации.
Някой ще каже, че това са пазарни отношения. Има търсене и предлагане. Само, че продуктите се купуват от болни, често и отчаяни хора. Някои взимат и заем с надеждата, че ще се оправят.
Жестоко е , но това не променя рекламите. Всичко е пари- печелят производителите, търговците, рекламните агенции и телевизиите. Печелят от надеждата и болката, но парите са много. Дори известни личности, участват без свян в подобни реклами и си прибират лептата. Пари са това и не миришат.
Странно, но и държавните контролни органи си мълчат. Или там работят само слепи и глухи хора, или парите стигат и до техните джобове.
Нещата няма да се променят. Зная го, но пък защо да не извикам и аз в дупката, че Цар Траян има магарешки уши? След това да се изтегна пред телевизора, да увелича звука докрай и да промия и последните останали мозъчни клетки. Не боли.
След това, няма да ми пука от нищо.

.

11 коментара:

  1. Особено лекарствата,Владо Каква е тази реклама на лекарства, сякаш са бонбони?!
    Те за разлика от наколенките не са никак безвредни!
    То тогава защо да ходим на доктор - рекламата ясно показва - помниш ли ония ,дето се рееше във въздуха от тягата на пръднята си:)))
    Или :"За да акаш пак и пак - има Дуфалак" (простотия, ама и аз сега отпрах една реклама като го цитирах)(смях)

    ОтговорИзтриване
  2. Някога рекламата е била необходима. Вместо да обикаляш като луда калинка, ползваш информацията, която някой е събрал и я предлага. Знаеш от къде, какво можеш да си купиш и т.н. Но, това е било толкова „някога“...
    Сега, според мен, рекламата е една от най-ефективните перачници на пари и то не само в България. Натрапчивата повторяемост не ни стимулира да купим, а да заглушим звука на телевизора. Въпраки това, „бизнесът“ е налял пари, и то много пари, в съответната медия. Кой се интересува, че някой не чул, а друг невидял?! Помним как „Труд“ и „24 часа“ от информационни, се превърнаха в рекламни вестници... и не само те.
    Логично е, щом са „замесени“ пари и медии, да изскочат и политиците. А може би те са първите :)

    ОтговорИзтриване
  3. По принцип на реклами не вярвам и не ги слушам - когато започнат, обикновено намалям телевизора, понеже(незнайно защо) са с по-висок звук и е дразнещо. По банери също не кликам.

    Изнервящо е, че прекъсват филмите на най-интересното място и съм принудена да слушам нещо повтарящо се безброй пъти. Да не говорим, че има и гнусни :) Сядаш да вечеряш, а отсреща бабата си хвали крема за протези...

    ОтговорИзтриване
  4. Бизнесът с отслабването е бездънна златна мина. Много са ми симпатични тези уреди за чудодейно отслабване, които се рекламират по телешопа, още повече, че хората, които си ги купуват, често пъти ги вадят от кутията няколко седмици след получаването им, а после ги бутат в някой ъгъл, защото мястото в жилището е малко :))

    ОтговорИзтриване
  5. А и човек се изморява, когато ги ползва :Д :Д :Д

    ОтговорИзтриване
  6. Аз имам две така нарочени рекламки.
    1.Едната е за кафенце еди кое си 2 част. Изпива си го човкът и вратовръзката му се навива до брадата.
    2.Една пържола като залепна на един тиган и една се качва на един стол, че като скача на дръжката и като хвърка оная ми ти пържола.
    Фантасмагарии да гледаш :)

    ОтговорИзтриване
  7. Не забелязвам рекламите, гледам, но не виждам, слушам, но не чувам..

    ОтговорИзтриване
  8. @Кръстю, за вредността на лекарствата съм съгласен. Дори и тези,които се предписват като бонбонки. Аз не съм пил нищо, освен аналгин и то много рядка поне 15 години.
    @slavuncho ,много,много пари:(
    @fokusbokus , за съжаление действат на много хора. Дори и без да го разбират.
    @Балтазар и в къщи имаме два-три. Въпреки протестите ми:)
    @Руми66, ами няма начин да ги пропуснеш.
    @Цветанка, завиждам ти. Аз ги чувам даже от съседната стая.
    @

    ОтговорИзтриване
  9. аз съм за рекламите,защото като започнат и моят внук седи като хипнотизиран и тогава можеш да го погалиш,да го нахраниш,смениш памперса,да дадеш лекарство...или просто да си отдъхне малко...

    ОтговорИзтриване
  10. Мдам,снощи видях дори и реклама на уред,който удължавал пениса...наистина ли има хора,които ще повярват на това?

    ОтговорИзтриване
  11. @keti531953,това май е единствената полза.
    @Ondine, ами има:)))

    ОтговорИзтриване