Първи стъпки с Линукс

линуксМиналата седмица през почивните дни, направих нещо, за което се канех отдавна. Оформих нов дял на новия компютър и инсталирах Ubuntu 10.10. Целта е да опозная в реална среда, една или няколко Линукс дистрибуции и след време да премина единствено на тази операционна система.
Това не са първите ми опити. Преди време опитах Knoppix. Това е линукс дистрибуция, оформена като Live CD. Хареса ми бързината, с която се зареди, намери драйверите и се свърза с Интернет, но спрях до там.
Когато взех новия компютър, реших че стария е удобно място за учебна машина и смело инсталирах там Ubuntu 10.10. Резултатът беше плачевен. Старата и слаба машина, буквално „клекна” и освен замръзнали екрани и досадно чакане да се зареди нещо, друго не видях. Веднага поисках да се върна към Windows XP, но инсталацията, така и не се получаваше. Разрових се в нета и писах на slavuncho, който ме насочи и даде съвети. Оказа се, че проблема не е в Ubuntu, а в инсталационния диск на Windows XP, който както всяко копие е орязан и непълен.
Намерих читав диск и оправих стария компютър, но желанието за проби, се беше изпарило. Преди две седмици, един пост в Пещерата на неандерталеца, ми припомни за намеренията ми. Доколкото разбрах, пробите на стария компютър са безмислени. Прекалено слаб е за някоя пълноценна Линукс дистрибуция. Може би, когато имам време, ще се опитам да му сложа Knoppix, за която прочетох, че има възможност и да се инсталира на диска. Или пък българската дистрибуция -Тиликс, за която системните изисквания се покриват и от стари и слаби компютри (x86 процесор поне на 400 Mhz, 256 MB RAM и 3 GB).
Накрая взех решение да изпробвам Линукс в реална среда на новия компютър. Отделих дял и реших да изпробвам няколко основни дистрибуции, всяка за около месец. Като първа започнах с Ubuntu.
Инсталацията на Ubuntu 10.10 не протече гладко, както при първите опити. Този път исках да запазя двата дяла с Windows XP и имах проблеми с избора на файлова система, но се оправих. Отказах упорито предложението за формиране на още един дял и първия опит за инсталация пропадна. Вторият беше успешен и се заех с разучаване и настройки.
Лесно прехвърлих отметките на Mozilla-та и инсталирах Skype, който е доста стара версия и още не мога да свикна с него, но е напълно функционален. Намерих и Google Chrome, но под друго име- Chromium. Има и Opera.
Не се наложи инсталация на отделна програма за четене на pdf и архиви. Open office също не е програма, която познавам добре. Преди време я опитах, но се оказа, че таблични данни оформени с нея и запазени в уиндоски формат, при отваряне на друг компютър се разместват и се налагат корекции.
Установих, че мога да отварям и редактирам текстови документи, дори на дяловете под Windows, докато когато съм с XP, не виждам дяла под Линукс. Имах проблем със шрифтовете, защото въпреки, че ги имаше налични на компютъра, някои от тях така и не се показваха в Open office.
Програмите са оформени в библиотеки и лесно инсталирах или премахваш, каквото ти трябва. Намерих такава и за шрифтовете и вече открих, как мога да добавя не цял пакет, а единичен шрифт.
Имената на програмите и описанието им, не ми говорят нищо. Справих се с видеоплеърите и в момента изпробвам, някои програми за изображения, които да са близки до сегашните ми в Windows.
Намерих и антивирусна програма и защитна стена, което ме изуми. Доколкото зная Линукс не се нуждае от такава защита. Нямам отговор, дали сърфирайки под линукс, някой вирус не може да порази уиндоския дял.
Сега експериментирам с Wine, програма за която бях чел, че може да стартира уиндос приложения в линукс среда. Нещата са по-сложни, но пуснах някои програми.
Не съм опитал още и другата графична среда-KDE, а повечето използвани термини, ми звучат като екзотични заклинания. Истината обаче е, че Ubuntu, работи добре и задоволява всичките ми капризи, а не съм използвал и една хилядна част от възможностите му.
Засега напредвам бавно с разучаването. Обяснимо е, защото мога да отделям не повече от час на ден. В почивните дни разглеждах повече, но още не съм бил цял ден само под Линукс. Очевидно разучаването ще трае повече от месец, преди да премина към следващата дистрибуция, която съм избрал –Mandriva. За други дистрибуции, не съм мислил на този етап.
Не си поставям срок за пълно преминаване към свободен софтуер и ще го направя, само ако се убедя, че задоволява напълно скромните ми претенции. Засега мога да кажа, че като се изключи осемгодишния ми опит с Windows, където мога да се справя със завързани очи, съществена разлика няма.
Ще споделям периодично наблюденията си, като се старая да бъда обективен. Приемам и въпроси, съвети и предложения.

17 коментара:

  1. Да, бееее, не си работил под Линукс!!!!!!!!!!!

    ОтговорИзтриване
  2. Лисанке, става въпрос за свободно разпространяем софтуер!!!

    ОтговорИзтриване
  3. Радвам се, че си започнал миграцията. Започнеш ли, спиране няма :)
    Разликата с Windows е съществена и сам ще се убедиш в това.
    Според мен, пробването на различни дистрибуции е губене на време. Различни са им шаренийките, но сърцето е едно :)
    Аз предпочитам гном-средата пред KDE, но - както и с дистрибуциите, е въпрос на вкус.
    По мое мнение няма смисъл да мъчиш стария ветеран с „леки“ линукси. За какво е необходимо, когато на основната си машина имаш читав Линукс? Ако му качиш един Windows 2000, или '98, а защо не и '95 - зависи с кой работи най-добре и ще си имаш една носталгична машинка за четене на стари файлове, можеш да играеш на стари игри и т.н.
    Аз май споменавах, че още пазя един 486DX2 :))) с Windows 3.11, ех... :)))
    Между другото, няма да можеш да отваряш rar-архиви без допълнително инсталиран софтуер. Като напишеш rar в Управление на софтуер, ще ти се покажат необходимите програми. Успех!

    ОтговорИзтриване
  4. ivo_isa
    Разликата между платената и свободната версия на Мандрива е това, че при свободната версия програмите трябва да си ги дърпаш и да си ги инсталираш сам от съответните сайтове ако не ги намира в интерент инсталатора за програми на Мандрива. Това ти коства 1-2 часа губене на време. Като за начало слагаш Опера, Скайп, флаш плеър за браузърите...Трябва само да знаеш според линукса ти какви пакети да дърпаш и всичко става на секундата. За Мандрива са .rpm пакети.
    Другия плюс на платената версия е , че ако си с редовна такава ще получаваш онлайн помощ за поддръжката.
    И двете работят еднакво добре с тази разлика , че пълната ти идва със всички необходими програми , а на другата се ровиш да ги търсиш.
    За архивите си има вградена опция като отваря всичко по познатия начин "разархивирай тук" и вече в папката ехе файловете си излизат като ехе и не могат да се стартирват без емулатор, но ако са архивирани текстови или имейдж файлове всичко е точно.
    Аз съм обикновен потребител и не разбирам от ядра и команди и до сега много рядко ми се е налагало да пиша команда.
    Горещо препоръчвам Линукс на всеки, защото те спасява от кошмара на защитите, но хората са супер предубедени.И по-добре , че ако всички минат на Линукс току някой ден стане платен и той...

    ОтговорИзтриване
  5. Като начало се придържай към големи и "масови" дистрибуции заради добре поддържаните хранилища с програми и автоматизираните трудни моменти при работата в такава среда. (K,X)Ubuntu, Mandriva, Suse, Fedora. Ubuntu и фамилия неслучайно са толкова препоръчвани, но крайният избор си е твой :) От пет-шест години съм почти изцяло на Линукс и без преувеличение мога да кажа, че напълно покрива нуждите ми. Винаги пази по един Уиндоус за спешни нужди, за да се чувстваш комфортно, докато мигрираш. Преходът е изключително труден заради изградените дребни навици (защо този бутон е тук, а не там, защо този шрифт изглежда така, а не иначе), тоест неудобствата са субективни. Антивирусът и огнената стена, каквито са познати в уиндоус-средата, не са точно същите под Линукс и наистина нямаш нужда от тях. Предназначението им и ползата от тях имат друг смисъл, който ще ти стане ясен, когато наистина започнеш да извличаш максималното от системата ;) Лишаваш се от някои неща - сериозен гейминг, професионална работа с изображения (професионални програми за предпечат и т.н.) и вездесъщия Офис, от който на практика няма реална необходимост за огромна част от всекидневните нужди на редовия потребител. Поради тази причина препоръчвам винаги да пазиш по един Уиндоус на някой забутан дял. Преди известно време аз лично го махнах, понеже ми трябваше мястото на диска ;) но от време на време има полза от него при общуването с хора, които отказват да работят с отворени формати. И най-главното е да не се превръщаш във фанатичен защитник или враг на която и да е от операционните системи, пълна загуба на време е :)

    ОтговорИзтриване
  6. Влизаш в този форум-http://www.linux-bg.org/forum/index.php
    в него има всичко Линукс.Преди да мина на Убунту си качих на
    Уиндоуса една виртуална машина "VirtualBox" на нея си пробвах
    почти всички дистрибуции,Убунтуто ми хареса защо има всички
    програми и е на български.Пробвах wine за Windows приложенията,но не е много удачно.Затова си разделих хард диска на две и сега имам и двете системи.Качи си ако искаш и тази програма Ubuntu Tweak -http://ubuntu-tweak.com/ с нея много лесно се настройва Ubuntu.

    ОтговорИзтриване
  7. @Lisanka, благодаря за съветите и линка. Колкото до торентите,ivo_isa е прав. Основното, което ме кара да опитвам е точно свободния софтуер. Мога да си краквам, каквото поискам и под уиндос, но програмите от уиндоса, които искам да пусна са предимно свободни. напоследък доста мисля, върху странната логика, да се възмущаваме от кражби в нета, а сами да използваме крадени нещо, оправдавайки се с липса на избор.Относно "специалиста", не зная защо хората си мислят,че мога и зная всичко. Започва да ми тежи. Причината за този пост е, че за линукс информацията е недостатъчна и несистематизирана. Добре работя с търсачките, но за много неща обясненията са на китайски:(. Ще пиша и като начинаещ за проблемите с Ubuntu, преди да мина към следващата дистрибуция. Антивирусните не са основното, защото съм се убедил, че причина за заразите е най-често в поведението в нета, а не в ОС. Относно това, че не съм ти отговарял, нямам спомени да си идвала тук преди, а и да сме имали някакви допирни точки в нета, където и да е.Щом дори знаеш защо, очевидно знаеш неща, които аз не зная, но пък и не горя от желание да науча:)
    @Zory , още един човек, който ме познава по-добре от мен и хората, с които съм в нета от години:) NO COMMENT...
    @ivo_isa , това е и основната причина да се уча, а не екзотиката. Като ме хване нещо и докато не го счупя или то мен не се отказвам.
    @slavuncho , за стария засега не стигам да се занимавам. Върнах XP, но отделих още един дял за бъдещи експерименти. В момента ме притеснява инсталациите на програми, когато не са от билиотеките. Намерих къде е конзолата, но само я гледам умно:) Ще ти се обадя някой ден на скайпа, ако можеш да помогнеш за това.
    @cellfourteen , засега не мисля да премахвам уиндоския дял, а и ще премина напълно на Линукс, само ако съм убеден, че няма да имам проблеми. Основния наистина е в комуникацията и работа с хора, които държат само на уиндоските стандарти, а те са болшинство. Вярно, че съм се запалил, но фанатик от мен няма да стане:))))
    @tonino , зная форума но нещата не са много подредени и пълни. може би защото още не разбирам за какво става въпрос. Колкото до пускането на уиндоските, Wine не върши никаква работа. Намерих обаче в билиотеките на компютъра две програмки. Едната е playonlinux и има доколкото разбрах вградени модули зда някои програми. Има дори и за Фотошопа и майкрософските офиси. Втората е Q4wine- Също я има в пакета. С нея стартирам почти всяко exe от уиндоския дял.Мисля,че ги стартира на виртуален диск, но не съм рабатил с такива програми и може да бъркам. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  8. Дървен философ! Съжалявам, че ти се вързах!
    Изтрий ми коментарите!

    ОтговорИзтриване
  9. @Lisanka- Щом желаеш, ще го направя. Явяваш се от нищото, обвиняваш ме, че не съм ти отговарял и т.н., надявам се, че след ден няма да ме обвиниш, че съм те модерирал тук.

    ОтговорИзтриване
  10. Владко нещо май имаш специално отношение към жените, които коментират в блога ти?
    Къде и в какво съм те обвинила? Защо си измисляш? Имаш тенденциозно отношение на човек, който ми има зъб!
    С какъв ник пишеш в blog.bg?
    Да не си оня канибал там? Много познато ми звучиш. Да не си оня Владко който хулеше християните?

    ОтговорИзтриване
  11. @Lisanka, тук са коментирали много жени и само ти се оплакваш. Не съм изтрил коментара ти, а само го скрих и мога да го покажа, за да видиш точно какво си писала. както виждаш търпя и да ме наричаш Владко. Отново повтарям, че не съм имал нищо общо с теб и не съм се засичал никъде в нета. Отдавна и нямам нищо общо с блог.бг, но там още има хора, които познават и помнят krizt. С него съм започвал и никога не съм го сменял. Още чета към двайсетина блога там, на приятели, които нямат куража да се махнат, но не ме интересува помията на първа, нито тъпите тролове, нито хората, които се изживяват като шерифи. Тук не е блог.бг, а личен блог в Blogger и ще те помоля да си намериш друго място,където да се заяждаш.

    ОтговорИзтриване
  12. Lisanka, Владо е автор! Изключително уважаван от хората, които посещават блога му. Ако искаш да направиш впечатление на някой -пробвай другаде.

    Владо, извинявай за намесата,но не се сдържах. И аз пробвах Линукс, но нещо не направих като хората. Свалих линка посочен от Павел Николов и го инсталирах, но не знам защо не тръгна :( и го зарязах.

    Пускай по някой друг ред пък, дано и на мен да ми светне екранчето под Линукс.

    ОтговорИзтриване
  13. @Емо, благодаря ти! За Убунту и някои други дистрибуции има възможност да си поръчаш безплатен оригинален диск. Доставят го за около месец. Все пък ако не си инсталирал уиндос сам, не е лошо да намериш познат който да ти помогне. Хубаво е и да запазиш и уиндоса, а линукса да е на друг дял. Така ще можеш при стартиране да избираш, с коя ОС да влезеш, а и винаги можеш да се откажеш без загуба на данни. Ще се опитам през почивните дни да ти събера някои линкове, но не разчитай на мен за учител. Аз действам по метода проба-грешка-проба и често правя бели, а и не обяснавам като хората. Все пък ще пиша за впечатленията си, както начинаещ, пък може и да са полезни за някого.

    ОтговорИзтриване
  14. Сега вече съжалявам че помолих да ме изтриеш.
    Сега можеш ли да ми покажеш коментарите, че не ми беше минавало на ума , че мога да блесна в твоя блог и да ме забележат ...хухухуху
    То за това колегите ти стриктно ме четат като анонимни и ми контролират трафика...
    Владко ти си лъжец ...

    ОтговорИзтриване
  15. Здравей, случайно попаднах на тази публикация, и тъй като и аз скоро мигрирах към Линукс, бих искал да ти препоръчам нещото което на мен ми беше от голяма полза. А именно българската дистрибуция УСУ 6, която е базирана на Убунту. Тя идва с инсталиран софтуер, който е доста повече от стандартния за Убунту. Може да се смъкне от http://learnfree.eu/ и блогът на авторите на тази дистрибуция http://skss.learnfree.eu/, който е пълен със супер полезна информация, обяснена на достъпен език.Смело мога да кажа, че отговорите на голяма част от въпросите ми свързани с Убунту и Линукс намерих точно на този блог.

    ОтговорИзтриване
  16. Кrizt, не ти повярвах, но ... моля за извинение!
    Това е чудесна опитност и предполагам ще се забавляваш много.
    Описах ти (за кураж) как преди години колегите ми се караха кой ще работи под Линукс, защото бях сложила само на едно Убунту спел чек, но дългото описание се загуби преди публикуването, защото явно е време за сън.
    Чакам още описания на първите стъпки ;)

    ОтговорИзтриване
  17. @Yaco Baco, Благодаря! Ще погледна и ще опитам.
    @Zory , няма защо! Аз се извинявам, защото напоследък малко ми тежи, всеки да мисли,че мога и зная всичко. Ще разкажа и следващите стъпки:)

    ОтговорИзтриване