Ден на шегата, или на лъжата

ПинокиоДнес е първи април - Световен ден на шегата. От години на този ден всеки се опитва да “преметне” другите и това е в реда на нещата. Вчера се замислих, дали правим разлика между шега и лъжа и установих,че не. Ако се замислим двете действия са свързани, като между тях има редица междинни. Освен това възприемането на нещо, като шега, или като лъжа, зависи от мястото, времето и индивида.
И лъжата и шегата, могат да се възприемат от към комичната им страна, но основната разлика е крайната цел. За разлика от лъжата, шегата няма за цел да навреди на друг човек.
Лъжите също се различават. Знаем,че децата започват да лъжат, първоначално от страх и за самозащита. След това разбират, че чрез лъжата, могат да извлекат и полза, или да накажат друг.
При възрастните елементът на самозащита, често липсва и остава извличането на полза, или навреждането на друг човек. Нещо повече, в организацията, която е създало човечеството, има цели области и професии, в които лъжата на практика си е професионално задължение. Всички го знаем и го приемаме за нормално. Лъжата често се превръща в болестно състояние и всеки познава хора, които искренно си вярват на изречените лъжи. Никой не очаква например, от един политик, да не послъгва и това е в реда на нещата. Проблемът е, дали това не е в основата на всички днешни проблеми.
Вчера се сетих за някои познати, които сигурно от седмица, вече са намислили, кого и как да излъжат днес. Кога да ”преметнат”, или на кого “да скроят шапката”. Замислих се и за друго- Една лъжа никога няма нужда от това да се доказва. Започнали сме да ги приемаме, като нещо естествено. Една истина, обаче трябва да вади вода от девет кладенеца, за да и повярваме.
Нищо чудно, че днес по-скоро празнуваме Ден на Лъжата, а не на Шегата. При мащабите, които е заела лъжата в ежедневието ни, такъв ден направо си е нужен. Само,че както е тръгнало, всеки ден, е такъв празник. Всеки ден се лъжем, или лъжем някого. Имаме ли нужда от специален ден, тогава?
Или пък може днес, да пропуснем. Да бъдем малко по-искрени, с повече доверие един към друг и да опитаме, шегите ни да не са прекалено солени и горчиви за другите.
Нека опитаме да приключим спокойно и с усмивка тежката седмица.


8 коментара:

  1. :) Спомням си, че на времето един зевзек беше предложил първи април да се обяви за празник на политици, социолози и синоптици :)

    ОтговорИзтриване
  2. :)) Аз съм за зевзека от Кръстювия коментар :)

    ОтговорИзтриване
  3. @Кръстю , то е било отдавна. Днес е всенароден:)
    @Руми66 , трябва да разшириш основата:)
    @Zvetanka Shahanska ,честит първи април!

    ОтговорИзтриване
  4. Днес един човек ми каза "момче", както и да го погледна все си мисля, че ме излъга:)))

    ОтговорИзтриване
  5. Емо, ами преди месец и мен ме нарекоха млад автор и даже в един сайт са ме накиприли, като такъв:) Иска ми се поне за младостта да не лъжат:).

    ОтговорИзтриване
  6. От мен Честит 2-ри Април :) Аз също съм за зевзека от Кръстювия коментар :) @Руми66 +1

    ОтговорИзтриване
  7. Пак бех по къра...
    Кръстю, да включим и рекламните специалистчета и банкерчетата и адвокатчетата, а?

    ОтговорИзтриване