Бананите

– Искам си банана! – нацупи се маймуната.
– О, не! Няма да получиш банан, докато не направиш това, което аз искам. Зная, че обичаш бананите, но за да го получиш, аз трябва да ти го дам. На теб ти е лесно. Обичаш банани и ги искаш от мен, но питаш ли се от къде взимам аз бананите? Нима си мислиш, че бананите растат по дърветата и трябва просто да протегнеш ръка, за да ги получиш?
– Зная, че бананите не растат по дърветата! Бананите се продават в магазините, но това не променя факта, че ги обичам. Обичам ги, но не обичам номерата, които ме принуждаваш да правя. Скучни са и са глупави.
– Не разбираш! Няма значение, колко обичаш бананите! Няма значение, дали номерата, които правиш за да получиш банан, са ти приятни или не! За да получиш банан, трябва да правиш това, което ти кажа! Тогава аз ще отида в магазина и ще ти взема банани. Ако не слушаш, няма как да стане. Как мислиш, че взимам бананите от магазина? Нима си мислиш, че ми ги дават просто така?
– Зная, как взимаш бананите! В магазина ги разменяш срещу пари.
– А откъде взимам парите? Те също не растат по дърветата.
– Не зная откъде взимаш парите, но за дърветата не си съвсем прав. Взимаш парите от клоновете на банките, а щом нещо се казва клон, трябва да има и дърво, на което расте този клон.
– Не се прави на духовита! Да, парите идват от банките, само че те не ги дават просто така. Затова няма и да получиш банан, просто така. За да взема пари от банката, трябва да съм ги внесъл. Откъде мислиш, че идват парите, които внасям в банките?
– Не зная...
– Не знаеш, я! Сигурно си мислиш, че ги бера от дърветата, но не е така! Парите идват от хората, които плащат за да гледат твоите номера. Ако ти не правиш номера, когато ти кажа, няма да има пари, които да внеса в банката. Банката няма да ми даде пари, защото не съм внесъл нищо, а без пари в магазините не дават банани. Схвана ли картинката?
– Да! Сега вече всичко ми се изясни! Бананите се купуват от магазините с пари, които идват от банките, а там парите идват, защото аз правя номерата си добре и хората плащат, за да ги гледат. Само едно нещо не ми е ясно. Каква е ролята във веригата, на магазините, банките и теб? Не е ли по-лесно, хората вместо пари на банките, да дават директно на мен банани? Или пък, както в доброто старо време, да не правя никакви номера, а просто бананите да си растат по дърветата? Не разбирам!
– Не разбираш, защото си проста маймуна! Цялата верига, която мислиш, че е излишна, се нарича еволюция. Това е пътя на прогреса, който е създал от хората от простите маймуни.
– Но, какво ме интересуват хората? Аз искам банани и не искам да правя номера!
– Ох! Кой ме наказа с теб? Няма смисъл да споря повече! Не ме интересува, какво мислиш, какво искаш или какво не искаш! Нещата са ясни. Правиш номера си и получаваш банан. Не правиш нищо и тогава гладуваш. Сега изясни ли ти се картинката?
– Не е, но съм гладна. – нацупи се маймуната. – Освен това и аз се уморих да споря. Не може ли просто да ми дадеш един банан?
–  Не може! Ще го получиш, след като направиш номерата си и то само, ако ги изпълниш добре. Номер - банан, номер за банан! Ще правиш номерата, само когато аз ти кажа, а не когато на теб ти се яде банан! Може да изглежда жестоко, но това е твоя път към цивилизацията. Само така ще имаш надежда, че някой ден ще станеш човек и ти ще раздаваш бананите. Така де, нали бананите не растат по дърветата?

Няма коментари:

Публикуване на коментар