Сънища

Миналата неделя попаднах на материал за сънищата. Заглавието обясняваше, че тайните на съня скоро ще бъдат разкрити. Текста съдържаше общи приказки и познати неща, но се замислих за значението, което се придава на сънищата.
Знаем много за съня. За различните стадии и за физиологичното значение. Само, че се замислих, дали това не са просто поредните заблуди, на които следващото поколение ще се смее.
Древните хора са мислели, че сънищата им се пращат от боговете. Дори и днес някои хора, гадаят по сънищата и предричат бъдещето. Психолозите също смятат сънищата за важни, изследват ги и ги тълкуват, също като гадателите. Дори не се замислят, че всъщност не тълкуват нещо реално, а преразказ или често измислица.
Аз не сънувам. И друг път съм го споделял. От поне двайсетина години е така. Лягам и заспивам почти веднага. Познавам и други хора, които не сънуват. Някои от тях, дори не си признават това, а дори разказват красиви измислени сънища. Каква информация може да се извлече от това? Дори и разказът да е искрен, можем ли да се доверим на разказвачите? Всички знаем, че разкази на преки очевидци на дадено събитие, могат да се различават коренно, а всеки от разказващите да е убеден в правотата си.
Според мен изследването на сънищата си е чиста загуба на време. По-скоро ме вълнува друго свързано със съня.
Днес се вярва, че сънищата са необходимост, за изчистване на психиката и подреждане в паметта на преживяното. Само, че доколко наистина и сънищата и съня, наистина са нещо без които не можем?
Още преди петдесетина години, военните са правили опити, за пределите на човешката издръжливост без сън. Тогава психологията и химията не са били на днешното ниво и резултатите са били плачевни. Не вярвам обаче, опитите да са прекратени. Наистина принудителното държане в будно състояние е едно от най-ефективните мъчения, но прагът на издръжливост на отделните хора е много различен. Понякога се замислям, дали пък това не е нещо, което в бъдеще ще можем да контролираме.
Вече споменах, че аз не сънувам и се нуждая от много малко сън. Един пример: Преди години при работа на смени, съм прекарвал по седмица без сън. Не мога да спя през деня и цялата ми почивка се състоеше в около час –час и половина излежаване след нощната смяна. Опитвах се да заспя, но не ставаше. Не се чувствах отпаднал и уморен. Нещо повече, след приключване на цикъла от нощни смени не наваксвах, а спях нормалните за мен 6-7 часа.
Очевидно в този период съм бил в добро физиологично и психично състояние, но аз не съм нещо извънредно. Да, някои хора могат да спят по 24 часа и пак да им е малко, но има и други, които издържат дълго без сън.
Най-вероятно, някой ден хората ще разберат механизма и ще преодолеят нуждата от сън. Всеки от нас се е оплаквал, че времето му не стига, а прекарваме в сън една трета от денонощието. Ако преодолеем тази нужда, ще имаме още 6-10 часа за активна дейност.
Да, ама не. Замислям се, че много хора успяват да скучаят дори и при продължителност сегашната продължителност на активния период. Наистина ли ни трябват още часове и какво ще правим през тях? Май, не ни трябват и поне в близките хиляда години няма да ни трябват.
Освен това, какво ще правим без сънищата? На мен не ми липсват, но на другите хора?

10 коментара:

  1. Ами щом си докарал до толкова години, значи и така може:)
    Аз също се нуждая от малко сън ,много рядко сънувам и то предимно глупости :)))

    ОтговорИзтриване
  2. Благородно ти завиждам,че нямаш проблеми със съня,аз трудно запсипавм,макар,че се уморявам през деня,доста съм чела за съниата,те са проява на подсъзнанието,ето дори в "Стъклен дом",една от главните героини ходи на сън,т.е. това което подтиска през деня излиза наяме през ноща:))),приятен уикенд Владо:)

    ОтговорИзтриване
  3. понякога завиждам на тия, които не сънуват, понеже аз съм в другата крайност и след дълъг сън от тия, дето са като филм, се събуждам по-каталясала от преди да заспя. от друга страна, мисля, че ще стане много скучно, ако спра да сънувам :)) иначе гинес познава хора, неспали с години...

    ОтговорИзтриване
  4. Не стига,че спя по малко,ами и като започнат и едни филми,цели сериали в сънищата ми.

    ОтговорИзтриване
  5. Нямат си някои неща работа та идват на сън ама в такъв вид та да не ги познаеш. Никой не избира да сънува или не.

    ОтговорИзтриване
  6. Владо, нуждата от сън е съвсем индивидуална, както и останалите ни потребности. Само продължителната инсомния би била тревожна.
    И аз спя малко, често сънувам, цветно и почти с усещания, но помня малко от това. Не се опитвам да го тълкувам.
    Приемам теориите, че сънищата са подсъзнателни или неосъзнати желания или страхове.

    ОтговорИзтриване
  7. Фелини е направил всичките си филми на базата на неговите сънища. ставал е сутрин и е записвал каквото помни, даже е рисувал. и с нетърпение е чакал да заспи пак. страната на сънищата му е била любимо място. може би затова, когато е изпаднал в кома, не се е събудил никога вече...

    аз сънувам доста, но такива дивотии, че предпочитам да не се тълкуват никак и да не означават нищо.

    а човек, който може да живее без да заспива, е перфектната работна ръка ;) не бих се учудила един ден хората така да си преразпределят времето, че да се стигне и до такова извращение...

    ОтговорИзтриване
  8. @Кръстю, повечето сънища са глупости, а ги правим достатъчно, когато сме будни:)
    @Силвия,едно от нещата, които са ми смешни е прекаленото разкрасяване на сънищата. Хората добавят доста детайли към реално сънуваното.
    @Гарга Рошава и на мен се случва. Не съм споменал,че ако се опитам да спя през деня идват кошмари и след десет -петнайсет минути, вече съм се отказал, но затова пък се чувствам, все едно три дни съм строил Великата Китайска Стена.
    @Ondine, ами не зная рецептата. Уж се знае много, а единственото ефективно нещо са хапчетата, които само увеличават проблемите.
    @Руми, не избирам, но пък съм късметлия:)
    @Точка, индивидуално е, но щом някои хора могат, значи всички могат. Не сме толкова различни.
    @Ясмина, за работната ръка си права. Все пък някой ден в далечното бъдеще, може хората да намерят нещо приятно и полезно за тях, с което да запълнят тези часове.

    ОтговорИзтриване
  9. Това, че не си спомняш сънищата не значи, че не сънуваш. Не знам от къде знам, но всеки период на сън има фаза сънуване, който може да се установи с технически средства. И ако те събуждат в началото на периода на сънувантето всеки път ще се чувстваш много нещастен, което също е било устяновено едва ли с благородни цели. Няма значение колко е дълъг сънят и дали си мислиш, че не сънуваш. Фаза сънуване съществува в почти всеки сън. Вероятно нямаш терзания, съмнения, подтискано несъзнавано и т.н. Но пък може да нямаш прозрения, просветления. В сънищата няма физически граници за нищо, както и граници на ума, особено произтичащи от другите хора и материята. И може да откриеш нещо, което иначе не можеш. Защото постоянно мислиш, че не може да стане физически, не се захващаш, другите те разубеждават, ясно е че има много разход на материали и енергия. Всички велики открития са лесни. Те са велики, защото са лесни, а са лесни, защото хората, които ги правят нямат граници, както в сънищата. Дали ще го направиш наяве или на сън е твое решение. Това е СЪНЯТ, но обикновено има и много други обикновени сънища.

    ОтговорИзтриване
  10. @Boriana Boeva, не зная каква е причината, но съм доволен от резултата.

    ОтговорИзтриване